Kodeks Etyczno-Zawodowy Pedagoga
Etyka zawodowa jest to wg J. Szczepańskiego "zespół norm i dyrektyw wynikających
z tradycji zawodu, ducha kultury narodowej, z podstawowych wskazań etycznych przyjętych w danym społeczeństwie, a zastosowanych do wykonywania danego zawodu".
Naczelną wartością dla pedagoga / psychologa szkolnego jest dobro drugiego człowieka, respektowanie podstawowych wartości, zwłaszcza godności, podmiotowości i autonomii oraz prawa do rozwoju.
Kodeks ma na celu:
- ustalenie standardów zachowań, których przestrzeganie ma zagwarantować wykonywanie zawodu pedagoga w sposób rzetelny, profesjonalny i odpowiedzialny;
- wyznaczenie zasad postępowania w pracy z uczniem, rodzicem i społecznością szkolną.
1. Wzmocnienie roli pedagoga i psychologa szkolnego poprzez następujące działania:
- diagnoza warunków pracy psychologów i pedagogów (samodzielny gabinet,
wyposażenie w odpowiednie narzędzia pracy, dostęp do telefonu, Internetu itp.),
- określanie potrzeb pedagogów (np. badania ankietowe, informacje
od dyrektorów),
- określanie oczekiwanego poziomu kompetencji zawodowych (przygotowania
do pracy),
- zapewnienie obowiązkowych szkoleń z zakresu interwencji kryzysowej,
- zapewnienie superwizji własnej pracy (obowiązkowo - cyklicznie),
- utworzenie grup konsultacyjnych w PPP dla psychologów i pedagogów szkolnych
pracujących na danym etapie edukacyjnym (w celu m.in. wypracowywania wspólnych
procedur, dzielenia się doświadczeniem, konsultowania trudniejszych spraw),
- wyłonienie liderów w grupach psychologów i pedagogów, koordynujących realizację
działań profilaktycznych w szkołach (organizacja wspólnych akcji itp.).
2. Ogólna postawa pedagoga
- rozwijanie kwalifikacji etyczno-moralnych,
- wykorzystywanie w swej pracy rzetelnej wiedzy specjalistycznej,
- wzbogacanie kwalifikacji zawodowych,
- nabywanie umiejętności mediacji, negocjacji i rozwiązywania konfliktów,
- znajomość procedur prawnych,
- umiejętność stosowania odpowiednich zasad i reguł postępowania pedagogicznego.
3. Zasady postępowania w pracy pedagogicznej - pedagog zobowiązany jest do:
- podmiotowego traktowania ucznia, poszanowania jego prywatności,
- stosowania zasady jak najmniejszej interwencji, tratowanie ucznia jako osoby wolnej,
zdolnej do dokonywania wyborów,
- stosowania zasady równych szans w relacji uczeń - pedagog (zasada partnerstwa)
- otwartości na inność (zasada pluralizmu),
- obiektywizmu i konsekwencji w działaniach,
- działania bez przemocy.
4. Odpowiedzialność etyczna pedagoga wobec ucznia, rodziców i nauczycieli
- ułatwianie wymiany poglądów i opinii zainteresowanych,
- rozpoznawanie rzeczywistej motywacji postępowania istoty konfliktu, potrzeb
i oczekiwań stron,
- pomoc w rozumieniu uczuć i emocji osób,
- pomoc w rozwiązywaniu konfliktu, problemu,
- wyjaśnianie wątpliwości w celu unikania nieporozumień,
- uświadamianie celowości przestrzegania zasad i norm postępowania w życiu
społecznym,
- ukazywanie perspektyw celów i wartości etyki,
- kształtowanie osobowości,
- promowanie humanizmu.
5. Odpowiedzialność etyczna wobec swojego pracodawcy, współpracowników
i własnego zawodu
- wywiązywanie się z nałożonych zadań,
- wzbogacanie swojego warsztatu pracy o nowoczesne pomoce dydaktyczne,
- dbałość o rozwój zawodowy, integralność zawodową i właściwą rangę zawodu,
- przestrzeganie tajemnicy zawodowej,
- respektowanie wiedzy i doświadczenia innych pracowników jak teS dzielenie się
własnym dorobkiem zawodowym,
- dbanie o właściwą współpracę z innymi pracownikami,
- umiejętne rozwiązywanie konfliktów,
- kompetencje interpersonalne.
6. Kwalifikacje moralne pedagoga
- poszanowanie godności człowieka,
- empatia,
- miłość,
- uczciwość,
- Życzliwość,
- cierpliwość,
- głębia życia duchowego,
- tolerancja,
- sprawiedliwość,
- lojalność,
- słowność,
- otwartość,
- odpowiedzialność,
- akceptowalność,
- bezinteresowność,
- neutralność,
- krytycyzm wobec siebie,
- kultura osobista.
*Kodeks został opracowany przez Zespół ds. Przeciwdziałania Problemom Wychowawczym, działający na podstawie Zarządzenia Nr 1424/06 Prezydenta Miasta Gdańska, z dnia 5.12.2006r.