Poradnik dla ucznia

OGÓLNE ZASADY PRACY UMYSLOWEJ W DOMU DLA UCZNIA (nie tylko z dysleksja)


1. Dobierz czas pracy w domu (odrabiania lekcji, uczenia się i ćwiczeń terapeutycznych) ~ aby była to codziennie ta sama godzina np.: 16:30.

2. Dokonuj starannego przeglądu materiału z lekcji z dnia "dzisiejszego", wyobrażając . sobie to, co działo się na lekcji, gdy ten materiał był omawiany (obrazy, dźwięki, głos nauczyciela), możesz też głośno wypowiadać prżypominane sobie kwestie (słowa nauczyciela i kolegów).

3. Poukładaj zadania domowe do odrabiania (z "dzisiaj") według następującej kolejności: od przedmiotów najtrudniejszych i najbardziej nie lubianych, do łatwych i lubianych.

4. Podczas układania zadań do odrabiania, przygotuj wszystkie potrzebne materiały (np.: słowniki, encyklopedie, atlasy, klej, kredki ... ) tak, aby nie biegać po mieszkaniu "w połowie zdania" - tracisz czas i denerwujesz się.

5. Między zadaniami z poszczególnych przedmiotów rób krótkie przerwy (5 minut nie dłutej) na gimnastykę i napicie się soku, nie zajmuj się niczym innym!

6. Podczas odrabiania zadań stosuj techniki uczenia się omawiane na zajęciach i zawarte w zestawie ćwiczeń dla ucznia z dysleksją np.: mapy umysłowe, schematy, wykresy, kolor czerwony i ~ który lubisz itp.

7. Podczas pakowania plecaka na dzień następny zastosuj punkt 2. włączając do powtórki odrobione przez Ciebie lekcje. Jeśli wprowadzisz te zasady jako rytuał, nauka zacznie zabierać Ci coraz mniej czasu i zacznie sprawiać przyjemność i satysfakcję.



SAMODZIELNA PRACA STARSZYCH UCZNIÓW TYGODNIOWE ĆWICZENIA POPRAWNEJ PISOWNI (opracowanie M.Bogdanowicz)

I. Przygotowanie.
* Załóż zeszyt do ćwiczeń ortograficznych.
* Powtórz i utrwal zasady pisowni.
* Na końcu zeszytu załóż "Słowniczek Trudnych Wyrazów".

II. Pisanie z pamięci - co dzień.

* Przeczytaj uważnie wybrany przez siebie, lub wskazany przez nauczyciela, fragment tekstu (ok. 5 zdań niezbyt długich. po ok. 5 wyrazów w zdaniu).
* Przeczytaj pierwsze zdanie zapamiętując tekst i pisownię wyrazów; uzasadnij pisownię trudnych wyrazów.
* Powiedz tekst z pamięci.
* Przeczytaj powtórnie zdanie sprawdzając, czy dobrze zapamiętałeś.
* Napisz tekst z pamięci.
* Sprawdź zapis i nanieś poprawki.
* Porównaj zapis ze zdaniem wzorcowym i nanieś poprawki.
* Zakryj zdanie wzorcowe i napisane.
* Napisz powtórnie to samo zdanie.
* Sprawdź zapis.

III. Poprawa błędów.

* Wypisz wyrazy, w których popełniłeś błędy i uzasadnij poprawną pisownię.
* Wyrazy te zastosuj w krzyżówce, ułóż z nimi zdania, utwórz rodzinę wyrazów pokrewnych, wykonaj ćwiczenie utrwalające pisownię.
* Wpisz je do "Słownika Trudnych Wyrazów" (na końcu zeszytu).

IV. Sprawdzian - co tydzień.

* Pracuj codziennie, zapisując datę przy wykonywanych ćwiczeniach.
* Po tygodniu ćwiczeń poproś kogoś, aby podyktował ci zdania, które codziennie pisałeś.
* Sprawdź, o ile błędów mniej zrobiłeś niż poprzednio, i popraw je (wg wzoru).
* Po każdym tygodniu ćwiczeń pokaż zeszyt nauczycielowi.